Evan Dimas dan Ilham Udin melakoni debut bersama Selangor FA di Liga Malaysia pada Minggu (4/2/2018) kontra Kuala Lumpur FA.

SURABAYAPAGI.com, Kuala Lumpur - Evan Dimas dan Ilham Udin melakoni debut di Liga Malaysia bersama Selangor FA, Minggu (4/2/2018). Kehadiran keduanya langsung mengantarkan Gergasi Merah meraih kemenangan.

Bermain di Stadion Cheras, Selangor FA menang 2-0 atas tuan rumah Kuala Lumpur FA pada Minggu (4/2/2017) malam. Dua gol Gergasi Merah disumbangkan oleh Ruvino Segovia (16', 90+2'). 

Pelatih Selangor FA, P Maniam memasang dua pemain Indonesia itu sebagai starter. Dia pun memuji kontribusi Evan Dimas dan Ilham Udin pada laga debutnya.

”Kecepatan yang mereka miliki sangat bagus dan penting bagi tim kami,” tutur Maniam.

”Evan juga mampu menjadi pembeda pada laga kami, dia cukup bagus dan saya yakin dengan kemampuannya," kata Maniam.

 

Pelatih Selangor FA, P Maniam (kanan) dalam sesi jumpa pers seusai laga kontra tuan rumah Kuala Lumpur FA di Stadion Cheras, Minggu (4/2/2018) malam.
Pelatih Selangor FA, P Maniam (kanan) dalam sesi jumpa pers seusai laga kontra tuan rumah Kuala Lumpur FA di Stadion Cheras, Minggu (4/2/2018) malam.

 

Namun, Ilham Udin bermain tak sampai selesai pada laga ini. Pada menit ke-67, Ilham dilanggar pemain lawan dan sempat kesakitan, lalu digantikan Tamil Maran.

”Saya berharap Ilham segera pulih. Saya akan lihat keadaannya sampai Selasa besok,” ucap Maniam.

Pujian juga dilayangkan kubu lawan. Pelatih Kuala Lumpur FA, Fabio Marciel, memuji kualitas gelandang Selangor FA, Evan Dimas.

"Evan Dimas adalah pemain bagus. Saya tahu betul itu, dia merupakan pemain yang sangat bagus," kata Marciel. 

Marciel mengaku sangat paham dengan kemampuan Evan. Pasalnya, pelatih asal Brasil tersebut pernah menangani Timor Leste sehingga beberapa kali bertemu Evan Dimas. 

"Evan Dimas punya kualitas dalam mengendalikan laga, mengontrol lini tengah dan memberikan bola," kata Marclei memuji. 

"Dia memang dimainkan bukan untuk mencetak gol, tetapi dia merupakan pemain yang bisa mengendalikan permainan dan mendominasi lini tengah," ujarnya menambahkan. (kp/cr)